Sklep bławatny w naturze

Na zbiorczym zdjęciu mało widać, ale co łączy te 3 zdjęcia? To nie rodzina, nie jedno miejsce, są od kilku sprzedawców.
Tylko to, że mają wzorki na ubraniach. Będę się z tym często powtarzać ale lubię wzorzyste tkaniny na zdjęciach. Są istotnym nośnikiem informacji o tym, jakich deseni używano. Podstawowym źródłem są oczywiście zachowane oryginalne ubiory ORAZ próbniki tkanin z epoki. Bardzo dużo ma ich na przykład V&A Museum. W postaci zdigitalizowanej oczywiście, więc można je obejrzeć nie wychodząc z domu.

Pani z lewej to ok. 1897-1900, w zależności od tego, jak bardzo była modna. A raczej modna, bo fryzura też odpowiada datowaniu. Pierwsze co zwraca uwagę to duży kołnierz z mory, i to mory o sporym wzorze. Uważne przyjrzenie się stanikowi sukni ujawnia, że jest on z zupełnie innej tkaniny, w bliżej nieokreślony wzór.

zdjęcie kobiety z przełomu XIX i XX wieku
Atelier Leeber, Chemintz Oberwiesa

Pan – secesja rasowa, bliżej początku XX wieku. Ten krawat! Marmur? No czy ja mogłam go zostawić na kupce pana sprzedawcy, jak on ma taki krawat? No nie!

1900 mężczyzna we wzorzystym krawacie
H.Wittrock photo

Trzecie zdjęcie jest najtrudniejsze w datowaniu. Tkanina i krój stanika są typowe dla lat 1880s, jednak fryzura pani jest absolutnie poza modą. Jeśli dodamy do tego fakt, że do zdjęć zakładano najlepsze ubrania – pani równie dobrze mogła zrobić sobie tę fotografię w pierwszej dekadzie XX wieku. Ale kwiatki na staniku piękne! I jak będziecie mieć możliwość obejrzenia strojów śląskich (lub niektórych niemieckich z przełomu wieków), to podobne desenie pojawiają się na jaklach lub fartuchach.

Dodaj komentarz